Thursday, February 21, 2013

Menonitas

De dök upp här på hotellet för typ en vecka sedan, menoitasen, typ 15 personer i blandade åldrar. Först var det dem som skrämde mej genom att bara stå och stirra med gravallvarliga ansikten men nu har jag insett att det är nog jag som skrämmer dem mer. Försökte inleda en konversation med dem idag och bjuda på chokladbollar men när jag började prata spanska med dom sprang de för livet. När de sakta kom tillbakasmygandes insåg jag att de varken pratar spanska eller engelska utan en form av extremt gammaldags tyska som är helt omöjlig att förstå. Dock pratar de med varandra väldigt sällan. Menoitas är en typ religiös liten grupp människor som ursprungligen kommer från Tyskland men nu bor på några få platser runt om i världen. En grupp bor utanför Santa Cruz här i Bolivia och som jag har förstått det har de ytterst lite kontakt med omvärlden. De är alla klädda som traditionella gamla bönder och ägnar sig åt gammaldags jordbruk. De går inte i skola särskilt många år och deras skolår är väldigt bundna till deras typ av religion, de får heller inte använda sig av någon typ av teknik och de får inte lämna sina familjer. Väldigt isolerade människor. Fascinerande men samtidigt lite obehagligt och skrämmande. De står eller sitter här ute på trottoaren hela dagarna och bara stirrar, antar för att de sällan varit utanför sin bondby och utan elektronik eller någon kontakt med omvärlden så måste allt var så extremt nytt. Alla, oavsett ålder ser likadana ut. Synd att man inte kan prata med dem. Ska ändå försöka bjuda dom på några chokladbollar imorgon, om dom inte springer iväg men i morse när jag hälsade på dem som vanligt var det faktiskt tre (av 15) som lite tyst hälsade tillbaka… Visst är det så otroligt intressant med människomöten!

No comments:

Post a Comment