Saturday, July 6, 2013

Det där med att bli med barn

A ringde mig igår kväll och var superlycklig! "Jag är med barn", skrek hon i luren! Jag blev såklart jätteglad och vi pratade en stund! "Vilken vecka är du i", frågade jag. "Vecka tre tror jag", sa hon. "Jag fick precis veta!"

Den situationen har hänt mig flera gånger tidigare här i Bolivia. Ingen väntar med att vänta till v 12 med att berätta den fantastiska nyheten. När jag förklarar att vi väntar med att berätta i Sverige tycker dom jag är konstig. "Varför?". "Jo men om det händer något, säger jag, och risken är ju alltid större de första 12 veckorna". "Jo men om alla vet och det skulle hända något då har du ju så många fler som kan stötta dej, samtidigt som när alla vet tidigt så får du ju dela glädjen med fler under en längre tid, eller hur?"

Ja, hur man än väljer att göra så känns ju allas graviditeter här i Bolivia väldigt långa eftersom man får följa de gravida från första veckorna i stället för månad tre. Ett stort grattis iaf till A och G, äntligen börjar fler kompisar skaffa barn!

No comments:

Post a Comment