Wednesday, May 22, 2013

Mjölkflöde!

I Bolivia är det grymt viktigt att amma och för alla mammor är det superviktigt att ha brösten konstant sprängfyllda med mjölk. En ammande mamma är en bra mamma. Punkt. Ingen ide att diskutera saken här. Och hur gör man då för att vara en bra mamma och hela tiden ha en massa mjölk? Jag får så mycket råd och tips att jag inte ens kommer ihåg en liten del av dem. Men det känns som de flesta är förlagda gamla husmorstips. Vet ju inte hur det fungerar i Sverige men springer man runt med massa specialgrejjer!? Känns inte så! Varm mjölk, te med varm mjölk, välling och speciella soppor. Har ändå lyckats undvika det mesta av specialiteer, tills idag...

Jag var och hämtade upp Amaya efter lite jobb när jag såg en välfylld tallrik med någon sörja. Specialgjord till mig. Tackade nej lite fint men när det kommer till allt som kan öka mjölkproduktionen finns inga nej här. Trött jag blir. En röra gjord på majs, vatten och förmodligen mjölk och lite annat. Urk! Jag tömmde en halv sockerskål för att få i mig sörjan. Första och sista gången. Nu kommer gringan börja säga NEJ, även när det kommer till den sk mjölkproduktionen!

Bättre att äta mat som gör att man mår bra!

No comments:

Post a Comment