Tuesday, February 18, 2014

Fantastiska Alasitas

Alasitas är en jättemarknad som är i La Paz ca 3 veckor i januari och februari varje år. Det säljs mängder av miniatyrprylar som ska bringa tur under resten av året. Men det säljs också mat, hantverk från hela landet, växter, möbler, leksaker och lite av allt man kan tänka sig. På eftermiddagarna fylls marknaden av unga och gamla La Pazbor om spelar spel, äter mat, dricker öl och pratar tills långt in på småtimmarna. Stället har sin charm men det är också en väldigt rörig och trång plats.

Häromdagen frågade jag en av de anställda i cafeet, J, vad hon tyckte om Alasitas. "Men Elin, det är ju en helt fantastisk plats, finns det någon som inte älskar Alasitas?" Jag tittade mig omkring i cafeet på alla turister och insåg att de flesta inte skulle nämna marknaden som särskilt fantastisk, förmodligen inte jag heller. Att det ofta krävs mer för en resenär fullproppad med intryck från hela världen för att kalla denna bolivianska marknad för fantastiskt. Just därför tyckte jag det var så fint när J, med stolthet pratade om sitt Alasitas, utan vetskapen och intresset för massa andra platser runt om i världen så var detta hennes fantastiska plats!

Alasitas är slut för i år och även om jag tycker det är en halvt kaotiskt plats så är den absolut värd ett besök för har man tålamodet och rätt inställning så är nog marknaden ganska fantastisk ändå!

No comments:

Post a Comment